W sytuacji otrzymania od Towarzystwa Ubezpieczeniowego decyzji, która w opinii poszkodowanego jest niesprawiedliwa – istnieje możliwość skorzystania z procedury odwoławczej. Złożenie odwołania od decyzji ubezpieczyciela jest środkiem prawnym przysługującym osobie poszkodowanej w przypadku, gdy zaproponowana wysokość odszkodowania jest nieadekwatna w stosunku do poniesionych strat. Kiedy przysługuje prawo do reklamacji? Jaki termin ma zakład ubezpieczeń na udzielenie odpowiedzi? Dowiesz się właśnie w tym artykule.
W pierwszej kolejności w celu złożenia odwołania od decyzji ubezpieczyciela niezbędne będzie złożenie odpowiedniego pisma. Należy w nim zawrzeć m.in.:
Ponadto konieczne jest, aby w treści pisma wskazać odpowiednią w Twojej opinii wysokość roszczenia. Co ważne, należy ją uzasadnić np. dokumentacją zdrowotną. Z uwagi na to prawdopodobnie będziesz musiał przystąpić do naocznej komisji lekarskiej, w czasie której lekarz przeprowadzi z Tobą rozmowę na temat stanu zdrowia oraz dokona osobistego badania.
Termin na złożenie odwołania od decyzji Towarzystwa Ubezpieczeniowego nie w każdym przypadku będzie tożsamy. Zgodnie z treścią Kodeksu cywilnego pierwszą możliwością w tym zakresie są 3 lata. Natomiast wyjątek stanowi tutaj sytuacja, w której do zdarzenia doszło na skutek czynu niedozwolonego. Wówczas czas ten wydłuża się do 10 lat. Natomiast, jeśli oczekiwane roszczenia spowodowane są szkodą zaistniałą w wyniku przestępstwa – odwołanie można złożyć w ciągu 20 lat.
Należy zaznaczyć, że zgłoszenie roszczeń do zakładu ubezpieczeń bądź złożenie zawiadomienia o zaistniałym zdarzeniu, które podlega ubezpieczeniu, powoduje przerwanie biegu przedawnienia. Oznacza to, że termin przedawnienia rozpoczyna się od nowa w momencie, gdy ubezpieczyciel pisemnie poinformuje Cię o oddaleniu lub przyznaniu odszkodowania.
Ubezpieczyciel jest zobowiązany do jak najszybszego udzielenia odpowiedzi w tej sprawie. Czas oczekiwania nie może jednak przekroczyć 30 dni, liczonych od momentu otrzymania od Ciebie odwołania od decyzji, które może przyjąć formę zarówno ustną, jak i pisemną. W przypadku, gdy sytuacja wymaga głębszej analizy, Towarzystwo Ubezpieczeniowe powinno udzielić Ci informacji zwrotnej w ciągu 60 dni od złożenia reklamacji. W razie, gdyby ubezpieczyciel nie wywiązał się z obowiązków – złożone odwołanie traktowane jest jako pozytywnie rozpatrzone. Wobec tego terminowość ma tutaj niebagatelne znaczenie.
Niejednokrotnie rezultat oceny wysokości odszkodowania może okazać się nieadekwatny w stosunku do poniesionych przez Ciebie szkód lub uszczerbku na zdrowiu. W sytuacji, gdy ubezpieczyciel nie rozpatrzył pozytywnie Twojego odwołania, posiadasz również możliwość skorzystania z usług Rzecznika Finansowego lub mediacji. Wobec tego, jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości w tym zakresie – skontaktuj się ze mną. Umówimy spotkanie, a ja postaram się udzielić Ci odpowiedzi na Twoje pytania. Ponadto zajmę się wszelkimi formalnościami w Twoim imieniu. Zapraszam do kontaktu.
Autor: Kinga Grzegorczyk