Odszkodowanie za utratę dochodu – jak obliczyć straty związane z niezdolnością do pracy po wypadku

15 lipca 2023
/ Kinga Gruszczyńska

Odszkodowanie za utratę dochodu po wypadku stanowi istotny element roszczeń powypadkowych. Wartość świadczenia determinuje przede wszystkim długość okresu niezdolności do pracy oraz prognoza powrotu do pełnej aktywności zarobkowej. Ponadto istotne znaczenie ma również wysokość wynagrodzenia obowiązująca przed wypadkiem. Na jakiej podstawie obliczyć wysokość odszkodowania za utratę dochodu? Kto jest do tego uprawniony i na jakich zasadach? Więcej informacji na ten temat znajdziesz w poniższym artykule.

 

Na jakiej podstawie obliczyć wysokość odszkodowania za utratę dochodu?

 

Do obliczenia dokładnej kwoty odszkodowania za utracone dochody niezbędne jest uwzględnienie wysokości wynagrodzenia, jakie osoba poszkodowana byłaby w stanie zarobić, gdyby kontynuowała swoją pracę, po odjęciu otrzymanych świadczeń (np. wynagrodzenia chorobowego czy zasiłku chorobowego). W tym celu konieczne jest dostarczenie dokumentów potwierdzających tę różnicę przed Towarzystwem Ubezpieczeniowym. W skład dokumentacji wchodzi m.in.:

  • Zaświadczenie o zarobkach sprzed wypadku np. umowa o pracę lub zlecenie,
  • Zaświadczenie o dochodach uzyskanych po wypadku.

 

Działalność gospodarcza a wysokość odszkodowania za utratę dochodu

 

Osobie prowadzącej działalność gospodarczą, odszkodowanie za utratę dochodu zostanie wypłacone jedynie w sytuacji, gdy w wyniku wypadku nie mogła samodzielnie wykonywać określonych zadań w pracy, co przyniosło rzeczywistą szkodę. W tym przypadku również należy uzasadnić podstawę wysokości roszczenia. Oznacza to, że przedsiębiorca musi być w stanie udowodnić, że jego nieobecność w firmie była bezpośrednią przyczyną niewykonanych zleceń czy spotkań z kontrahentami, które mogłyby przynieść realne dochody. Jeśli osoba poszkodowana nie może udowodnić takiego związku przyczynowo-skutkowego, dochodzenie odszkodowania za utracone zarobki jest bezzasadne.

 

Komu przysługuje renta za utracone dochody?

 

Renta z tytułu utraty zdolności do pracy ma za zadanie zrekompensować poszkodowanemu utracone dochody związane z pracą zarobkową lub prowadzoną działalnością gospodarczą, spowodowane uszkodzeniem ciała lub stanem zdrowia. Podobnie jak przy dochodzeniu odszkodowania, renta będzie wynosić różnicę pomiędzy potencjalnymi dochodami, które poszkodowany mógłby uzyskać, gdyby nie doszło do wypadku, a faktycznymi dochodami, jakie otrzymuje, uwzględniając również świadczenia z ubezpieczenia społecznego. Z prawa tego nie skorzystają osoby małoletnie, które w momencie wypadku były jeszcze niezdolne do pracy oraz osoby, które z powodu wieku lub kalectwa wcześniej utraciły zdolność do pracy. Przy ustalaniu wysokości renty, uwzględniając przewidywane dochody uprawnionego, należy wziąć pod uwagę wszystkie dotychczasowe zarobki, nawet te mające charakter nieregularny. Przykładowo może być to praca dorywcza lub okresowo przyznawana premia.

 

Ubiegasz się o odszkodowanie za straty związane z niezdolnością do pracy?

 

Decydującą rolę w przypadku odszkodowania z tytułu utraconych korzyści za brak zdolności do pracy będzie miało odpowiednie wsparcie dowodowe. W związku z tym, jeśli masz jakiekolwiek pytania w tej sprawie – skontaktuj się ze mną. Ustalimy termin spotkania i razem omówimy niezbędne szczegóły. Ponadto zajmę się wszelkimi formalnościami w Twoim imieniu. Zapraszam do kontaktu.

Autor: Kinga Grzegorczyk