Wykonywanie obowiązków zawodowych może niejednokrotnie wiązać się z ryzykiem poniesienia szkody lub uszczerbku na zdrowiu. W art. 3 ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych znajduje się definicja wypadku przy pracy. Co do zasady jest to zdarzenie o charakterze nagłym wywołane przyczyną zewnętrzną. Rezultatem wypadku jest uraz lub nawet śmierć osoby poszkodowanej. Zdarzenie wedle przepisu musi nastąpić m.in. podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych. Za wypadek przy pracy można również uznać sytuację zaistniałą w czasie wykonywaniem przez pracownika czynności nawet bez polecenia, ale realizowanych na rzecz pracodawcy. Jeśli do zdarzenia doszło w drodze pomiędzy miejscem wykonywania obowiązku, a siedzibą pracodawcy – również może to zostać zakwalifikowane jako wypadek przy pracy.
W tym zakresie ponosi on odpowiedzialność na zasadzie winy za szkodę doznaną przez pracownika wskutek wypadku w pracy. Wystarczy, że wypadek nastąpił na skutek niedopełnienia obowiązków związanych z BHP. Możliwe jest więc dochodzenie roszczeń uzupełniających od pracodawcy, a w szczególności należności za uszczerbek na zdrowiu. Do tego zakresu należy zaliczyć wszelkie wydatki, które powstały na skutek zdarzenia. Oznacza to, że odpowiedzialność za wypadek przy pracy może wiązać się z koniecznością uregulowania wydatków na koszty leczenia, usługi lekarzy, środki przeznaczone na lekarstwa. Ponadto pracodawca może zostać zobligowany do opłaty wynikającej z konieczności przekwalifikowania się, jeśli pracownik wskutek wypadku stał się inwalidą.
Niestety z perspektywy postępowania, sam fakt wypadku przy pracy nie jest wystarczający. Konieczne jest bowiem wykazanie przesłanek prawnych odpowiedzialności odszkodowawczej. Należy do nich m.in. wskazanie odpowiedzialności z tytułu czynu niedozwolonego pracodawcy, udowodnienie poniesionej szkody, a także związku przyczynowego pomiędzy wypadkiem i powstaniem uszczerbku na zdrowiu. Przykładowo aby wykazać odpowiedzialność pracodawcy, niezbędne jest udowodnienie m.in., że praca została zorganizowana nieprawidłowo w określonych okolicznościach. Taka sytuacja ma miejsce, jeśli zagrożenia rozpoznane w związku z wykonywaniem pracy nie zostały wyeliminowane przez pracodawcę, a to stało się przyczyną wystąpienia uszczerbku na zdrowiu.
Uszkodzenia ciała lub uszczerbek na zdrowiu jest związany z powstaniem krzywdy, która może stać się przesłanką dla zadośćuczynienia. W zakres tego pojęcia wchodzą zarówno szkody natury fizycznej, jak i psychicznej. Oznacza to, że zadośćuczynienia można domagać również, gdy następstwem jest wykluczenie z dotychczasowego życia społecznego czy pracowniczego bądź nawet problemy ze zdrowiem spowodowane dyskomfortem natury psychicznej.
Przy ustalaniu kwoty zadośćuczynienia należy wziąć pod uwagę odczucia pracownika i ocenić je w sposób indywidualny. Ponadto należy zaznaczyć, że jeśli wskutek wypadku doszło do śmierci pracownika – możliwe staje się dochodzenie od pracodawcy odszkodowania w postaci zwrotu kosztów leczenia i pochówku. Roszczenia te co do zasady przysługują osobie, która poniosła te wydatki.
Jeżeli zastanawiasz się jak skutecznie wymagać spłaty należnych Ci roszczeń – skontaktuj się ze mną. Postaram się odpowiedzieć na Twoje pytania, a także doradzić Ci w kwestiach formalnych. Umówimy spotkanie i doprecyzujemy szczegóły. Zapraszam do kontaktu!
Autor: Kinga Grzegorczyk