Zasadniczo Towarzystwo Ubezpieczeniowe powinno przyznać odszkodowanie w trakcie 30 dni od wpłynięcia zawiadomienia o szkodzie. Kwestię tą poprzedza m.in. wydanie decyzji płatniczej, czyli uzasadnienia wysokości roszczenia oraz powodu jego przyznania. W przypadku, gdy zakład ubezpieczeń odmówił uznania świadczenia, poszkodowany ma prawo do wszczęcia procedury odwoławczej. Co zrobić, gdy ubezpieczyciel nie chce wypłacić odszkodowania? Więcej informacji na ten temat znajdziesz w poniższym artykule.
Zakład ubezpieczeń może odmówić całkowitej wypłaty odszkodowania w dwóch przypadkach:
W odniesieniu do pierwszego przypadku, jeśli osoba poszkodowana naruszyła np. zasadę pierwszeństwa przejazdu, tym samym wchodząc na jezdnię pod koła samochodu – może zostać uznana za wyłącznie winną powstania szkody. Z uwagi na to zgodnie z polskim prawem ubezpieczyciel posiada uprawnienie do odmowy wypłacenia odszkodowania ze względu na złamanie przepisów. Drugi przypadek dotyczy sytuacji, gdy to kierowca staje się sprawcą kolizji. Przy zderzeniu dwóch pojazdów, każdy kierowca odpowiada za własne działania. Wobec tego w celu uzyskania rekompensaty konieczne będzie udowodnienie, kto jest odpowiedzialny za zaistniały wypadek.
Wydanie przez Towarzystwo Ubezpieczeniowe odmowy w kwestii wypłaty należnego odszkodowania nie jest decyzją ostateczną. Natomiast, jeśli postanowisz zawrzeć ugodę z ubezpieczycielem – stracisz możliwość ubiegania się o przyznanie rekompensaty. Poszkodowany ma kilka dostępnych rozwiązań w tym zakresie. Po pierwsze może wszcząć postępowanie odwoławcze. Jeśli nie przyniesie to oczekiwanych rezultatów, to ma prawo do pozwania zakładu ubezpieczeń. Wówczas sprawa zostanie skierowana na ścieżkę sądową. Po drugie może udać się na konsultację do Rzecznika Finansowego. Co warto podkreślić, działania te należy podjąć, jak najszybciej, gdyż tego rodzaju roszczenia ulegają przedawnieniu.
W celu przygotowania odwołania od decyzji Towarzystwa Ubezpieczeniowego konieczne jest sporządzenie odpowiedniej argumentacji. Istotne znaczenie ma tutaj przede wszystkim wykazanie, że podstawa w oparciu, o którą wydano orzeczenie, zawiera błędy lub nieprawdziwe informacje. Reklamację należy przedłożyć na piśmie, ustnie lub za pomocą formularza elektronicznego, zgodnie z określonymi procedurami ustalonymi przez ubezpieczyciela. Zakład ubezpieczeń ma obowiązek udzielić odpowiedzi w ciągu 30 dni od dnia jej złożenia. W szczególnych przypadkach czas ten można wydłużyć do 60 dni. Jeśli wskazany termin zostanie przekroczony – reklamacje uznaje się za pozytywnie rozpatrzoną.
W przypadku braku rezultatów po złożeniu reklamacji i podtrzymaniu odmowy wypłaty odszkodowania – poszkodowany ma prawo zgłosić skargę do Rzecznika Finansowego. Jeśli Rzecznik stwierdzi, że doszło do naruszenia praw lub interesów jednostki może udzielić w zakresie:
Odmowa wypłaty odszkodowania przez ubezpieczyciela nie oznacza, że poszkodowany traci szansę na rekompensatę. Wobec tego, jeśli masz jakiekolwiek pytania w tym zakresie – skontaktuj się ze mną. Umówimy spotkanie, a ja postaram się udzielić odpowiedzi na Twoje pytania. Ponadto zajmę się wszelkimi formalnościami w Twoim imieniu. Zapraszam do kontaktu.
Autor: Kinga Grzegorczyk